Samochody elektryczne – rodzaje stacji ładowania
13 stycznia 2021Ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach, wzrasta liczba stacji i punktów ładowania. Różnic w zakresie ładowania auta jest wiele, od zakresu mocy po rodzaj prądu, aż po aspekty techniczne.
Najwięcej ładowarek znajduje się w dużych miastach, ale wszystko wskazuje na to, że dostępna obecnie infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych znacząco się powiększy. Jest to dobra wiadomość dla posiadaczy tego rodzaju aut, jak i przyszłych potencjalnych posiadaczy samochodów elektrycznych. Użytkując pojazd elektryczny warto zapoznać się z rodzajem stacji ładowania, a możemy je podzielić zarówno na moc jaką oddają, oraz typ wtyczki czy przeznaczenie.
Rodzaje stacji ładowania – podział ze względu na moc
W tej materii wyróżniamy następujące ładowarki:
- 2kW – są to zasilacze dostarczane fabrycznie podłączone do gniazd 230V. Są najwolniejsze, bo czas ładowania może zając nawet ponad 20 godzin, ale niewątpliwą ich zaletą jest uniwersalność.
- Z I fazą o mocy 3,6 lub 7,4 kW lub z III fazami o mocy 11 lub 22kW – czas ładowania baterii tego typu stacja wynosi od 2 do ponad 6 godzin. Możemy je spotkać zarówno w domach, jak i w przestrzeni publicznej.
- 50 kW i więcej (prąd stały) – ładowanie baterii do 80 % zajmuje zaledwie 45 minut. Mogą być instalowane tylko w miejscach z odpowiednim przyłączem energetycznym, ze względu na duży pobór mocy przy ładowaniu. Spotkamy je najczęściej przy trasach szybkiego ruchu czy w miejscach tranzytowych.
Patrząc na powyższe dane, im większa moc stacji, tym nasza bateria zostanie naładowana w krótszym czasie, pod warunkiem, że ładowarka pojazdu będzie w stanie przyjąć tak dużą moc.
Rodzaje stacji ładowania – podział ze względu na przeznaczenie
- Do użytku domowego – w gospodarstwie domowym najczęściej używa się wiszących stacji ładowania wyposażonych w jedno gniazdko (wallbox). Najczęściej są to stacje najwolniejsze, ale możliwość ładowania baterii przez całą noc niweluje tę niedogodność.
- Do użytku publicznego – charakteryzują się większą mocą i krótszym czasem ładowania. Spotykamy je najczęściej w miejscach, gdzie ruch jest dość duży, są to parkingi, centra handlowe czy autostrady. Ładowarki te stworzone są specjalnie dla kierowców, którym zależy na jak najszybszym naładowaniu auta.
Rodzaje stacji ładowania – podziała ze względu na typ wtyczki
Rodzaj wtyczki jest bardzo istotny w całym procesie ładowania auta, zarówno w przypadku ładowania AC jak i DC.
Przy ładowaniu AC standard wtyczek to:
- Type 1 – przy wolnych stacjach ładowania
- Type 2 – przy instalacjach I i III fazowych
Przy ładowaniu DC standard wtyczek to:
- CHAdeMO – przy pomocy tej wtyczki samochód możemy naładować w ekspresowym tempie, najczęściej stosowane są w autach koreańskich i japońskich.
- CCS – moc wtyczki to 50kW, umożliwia naładowanie samochodu przy użyciu prądu zmiennego jak i stałego. Najczęściej stosowane w europie.
Bogata oferta stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Możliwość skorzystania z danej stacji ładowania najczęściej określa kabel jaki posiadamy, dlatego najczęściej montowane stacje ładowania samochodu wyposażone są w uniwersalne gniazda!